Vanlige spørsmål om Yale Doorman og styring med en app

Hvordan kobler jeg opp låsen til en app-løsning?

Dersom du har valg Yale Home appen, har vi laget en egen oppsettfilm for dette. Den kan du se her. Fremgangsmåten er også forklart i brukermanualen, den laster du ned her.

Har du valgt en annen app-løsning fra en av våre samarbeidspartnere, må du ta kontakt med for en nærmere beskrivelse av hvordan dette skal utføres.

Hva må jeg kjøpe i tillegg for å kunne styre låsen fra en app?

Yale tilbyr en løsning med appen Yale Home. Dette er en abonnementsfri løsning som i tillegg til låsstyring også kan utvides med alarmfasiliteter. Mer informasjon om denne løsningen finner du her. Fra denne siden kan du til og med "leke" med systemet og få et inntrykk av hvordan det virker (krever PC eller nettbrett i landskapsmodus).

Dersom du ønsker denne løsningen må du kjøpe en såkalt Smart Hub og en kommunikasjonsmodul for Yale Doorman. Smart Hub'en tilkobles Internett og konfigureres i appen med en brukerkonto. Når denne er online kobler en låsen opp i appen med den lilla kommunikasjonsmodulen. Hvordan dette gjøres er forklart i brukermanualen og demonstreres på denne filmen. Som nevnt ovenfor kan altså Smart Hub settes opp med alarmkomponenter også.

Det finnes også alternativer fra våre samarbeidspartnere. Fra denne lenken finner du en oversikt over hvem de er. Ønsker du mer informasjon om hvilke fasiliteter de kan tilby, henviser vi til de respektive partneres hjemmesider.

Kan en ha flere Yale Doorman's i samme Home app?

Ja, Yale Smart Hub har støtte for opptil 6 tilkoblede Yale Doorman's. Alle låsene må settes opp med den lilla kommunikasjonsmodulen og må følgelig være innen rekkevidde for Yale Smart Hub (ca. 10 – 15 meter).

Merk at brukerkoder og nøkkelbrikker vil fungere på samtlige tilkoblede lås.

Vanlige spørsmål om apper og Boligsikring

Hvordan fjerner jeg en enhet fra systemet?

Det gjør du helt enkelt fra appen. Gå inn i enhetslisten og sveip enheten du ønsker å slette mot venstre. Da kommer en rød Slett-knapp tilsyne. Trykk så helt enkelt på denne, og enheten er borte

Hvilken Yale app skal jeg benytte?

Når du installerer et boligsikringssystem med Yale Smart Hub skal du benytte Yale Home appen. Denne er tilgjengelig for Apple iOS og Android

Hvordan endrer jeg kode på kodetastaturet?

Det gjør du via Home appen. Fra hovedmenyen velger du Innstillinger - Innstillinger for alarmsystem - PIN-koder for kodetastatur. 

I appen min står det at batteri manger / dødt. Hva betyr dette?

Årsaken til dette er at backup-batteriet i Smart Hub ikke er aktivert. Ta av gummidekselet på baksiden og aktiver batteriet med bryteren.

Hvordan blir jeg varslet dersom en røyvarsler utløses?

Det velger du egentlig selv i appen. Du kan velge mellom e-post, push-meldinger fra appen eller - mest aktuelt - SMS.

Kan jeg ha flere brukere til systemet?

Ja, du legger opp flere brukere i Home appen. Merk at du må være logget inn med hovedkontoen for å ha rettigheter til å gjøre dette. Fra Hovedmenyen velger du Innstillinger - Brukere - Administrer brukerkontoer.

Hvor blir jeg varslet dersom en alarmenhet får lavt batterinivå?

Smart Hub'ens oransje lampe vil tennes og du hører en pipelyd. I Home appen vil du se hvilken enhet som har lavt batterinivå.

Hva kan jeg gjøre med Yale Doorman i Home appen?

Du kan både se status, betjene låsen og endre innstillinger via appen - uansett hvor du er i verden (krever internettilgang)

Hvordan kan Yale Doorman bli en del av systemet?

Den elektroniske dørlåsen, Yale Doorman, kan legges inn som en del av Yale Boligsikringsystemet. På denne måten vil du alltid ha tilgang til låsen din - uansett hvor du befinner deg i verden (krever tilgang til Internett).

Du kan både se status, betjene låsen og endre innstillinger via appen.

Dersom du har valgt å aktivere alarmløsningen i Yale-systemet, kan du benytte kodetastaturet på Yale Doorman til å slå av og på alarmen.

Yale Smart Hub støtter opptil seks elektroniske låser. Brukerkoder og nøkkelbrikker vil fungere på alle låsene som er knyttet opp mot samme Hub.

Yale Doorman har en kommunikasjons-port under batteridekselet. Når Yale Doorman skal kommunisere med Yale Smart Hub, må låsen settes opp med modulen som er designet for dette. 

Hvorfor utløses alarmen med en gang jeg åpner døren?

Magnetkontakten på døren er satt opp feil. Denne må settes opp med adgangstid. Dette gjør du under enhetsinnstillinger i appen.

Jeg har akkurat fått min Yale Doorman opp i Yale Home appen. Jeg får låst døren via appen, men ikke låst opp. Hvorfor virker ikke koden min lengre?

Masterkoden som benyttes under installasjonsprosessen når Yale Doorman kobles sammen med Yale Smart Hub, forsvinner når koblingen er ferdig. Har du registrert andre brukerkoder på låsen før integreringen, vil også disse bli borte. 

Under installasjonsprosessen blir det generert en ny brukerkode, og det er denne som heretter gjelder for eier av hovedkontoen i Home-systemet. Har du glemt eller ønsker å endre denne, gjør du det enkelt på følgende måte. Fra Hovedmenyen velger du Innstillinger – Innstillinger for Yale Doorman – Brukerkoder. Velg så brukeren på linje 1 og endre kode og eventuelt navn for denne brukeren. 

Vi anbefaler at alle brukere av låsen har sin egen unike brukerkode. Da kan du skille de fra hverandre i Historikken (hendelsesloggen). Fra samme sted i appen som beskrevet ovenfor kan du legge opp flere brukere. Systemet støtter maksimalt 20 låsbrukere: 10 med brukerkode + 10 med nøkkelbrikke.

Hvordan setter jeg opp varslinger i Yale Home appen?

Yale Home appen kan sende deg varlinger på 3 forskjellige måter:

SMS

Push-varlinger fra app

E-post

Hvordan den skal varsle deg og andre app-brukere settes opp fra Hovedmenyen. Velg Innstillinger -> Brukere -> Varslingsinnstillinger. Velg så typen varling du ønsker å redigere og sette opp de innstillingene som passer best for deg.

Kan en integrere Yale's elektroniske dørkikkerter i Yale Home appen?

Nei, disse kan ikke tilkobles Yale Home appen. Ønsker du muligheten til å se hvem som står utenfor døren din på telefonen, anbefaler vi Yale View All-in-One kameraet. Du kan med dette fra et push-varsel fra appen (Yale View) og se direkte bildestrøm fra utgangsdøren. Kameraet støtter også toveis tale, slik at du kan snakke med vedkommende før du eventuelt slipper de inn – via Yale Doorman og Yale Home appen selvfølgelig.

Kan en ha flere Yale Doorman's i samme Home app?

Ja, Yale Smart Hub har støtte for opptil 6 tilkoblede Yale Doorman's. Alle låsene må settes opp med den lilla kommunikasjonsmodulen og må følgelig være innen rekkevidde for Yale Smart Hub (ca. 10 – 15 meter).

Merk at brukerkoder og nøkkelbrikker vil fungere på samtlige tilkoblede lås.

Hvordan kobler jeg opp Yale Doorman til Yale Home appen?

Vi har laget en egen installasjonsfilm om dette. Den kan du se her. Fremgangsmåten er også forklart i brukermanualen fra side 34.

Må jeg ha Yale Doorman versjon V2N for at låsen skal være kompatibel med Yale Home appen, eller kan jeg integrerer min eldre V2 versjon?

Yale Home appen støtter både Yale Doorman versjon V2 og V2N. De må begge bestykkes med den lilla kommunikasjonsmodulen slik at de kan snakket med Yale Smart Hub. Merk at Yale Smart Hub støtter opptil 6 Yale Doormans mot samme Hub.

Vanlige spørsmål om apper og Yale Kameraer

Hvilken app skal jeg bruke til Yale kameraene?

Du skal laste ned den som heter Yale View.

Den er tilgjengelig for både Apple iOS og for Android.

Kan jeg ha flere enn ett kamera i Yale View appen?

Ja, du kan ha så mange kamera du vil i View appen. 

Hvordan setter jeg opp et kamera for første gang?

Koble kameraet til den medfølgende spenningsforsyningen.

Last ned Yale View appen og registrer en konto.

Klikk på (+) tegnet

Skann QR koden på kameraet.

Dersom du ikke finner en etikett på selve kameraet, så finner du den på kabelen eller emballasjen.

Koble kameraet til det trådløse nettverket (NB! kun 2.4 GHz)

Oppgi et passord

Etter litt tid skal nå kameraet dukket opp i appen

Hvis du skulle få problemer med tilkobling av kamera, sjekk at UPnP er aktivert, samt at internettleverandøren din må offentliggjøre IP-adressen på nettverksruteren din. 

Hvordan blir jeg varslet om hendelser som fanges av kameraet?

Dersom du aktiverer Aktivitetsvarsling vil du få Push-meldinger når kameraet registrerer innenfor aktivitetsområdet du har definert. Du kan legge inn et tidsvindu for når appen skal sende push-meldinger - Typisk for når ingen er hjemme.

Er det lett å sette opp?

Ja. Yale View appen guider deg gjennom prosessen.Du er i gang i løpet av få minutter!

Hvordan setter jeg opp varsling av hendelser?

Først må du klikke øverst i høyre hjørne på det aktuelle kameraet i enhetslisten.

Da aktiverer du aktivitetsvarlingen. 

Dersom meldingen "Aktivering av aktivitetsvarling mislyktes" må du sjekke følgende:

1. Kontrollér at Yale View får lov til å sende push-meldinger i telefonenes innstillingsmeny

2. Sjekk at aktivitetsvarlinger er aktivert i Yale View appen: Velg Min profil - Innstillinger. Slå på Aktiver varslinger og oppgi mellom hvilke klokkeslett du ønsker å bli varslet om hendelser.

Hvordan kan jeg se video som er lagret på minnekortet?

Åpne Yale View appen og velg det aktuelle kameraet du vil se opptak fra.

Trykk på "Se opptakshistorikk". Skjermbildet vil nå endre seg og du kan ved hjelp av et datofelt og en tidslinje gå tilbake i tid og lete etter hendelser på tidspunktet du ønsker.

På tidlinjen er hendelser fanget opp av kameraet markert med rød indikator.

Kan flere brukere være logget på appen samtidig?

Nei, bare en enhet kan være pålogget appen om gangen. Dersom du bytter enhet må du logg inn på nytt.

Jeg får ikke kameraet mitt inn i appen (Ugyldig QR-kode). Hva gjør jeg feil?

Påse først at du har korrekt app, Yale View.


Den er tilgjengelig for både Apple iOS og for Android.


Kontroller også at kameraet kobles opp mot et 2.4 GHz trådløst nettverk. De fungerer ikke på 5GHz. 

Kan jeg legge til flere brukere i Yale View appen?

Nei. Yale View appen støtter kun én bruker. Det er i tillegg kun mulig å være pålogget på en enhet om gangen. 

Jeg kan se kameraet mitt på enhetslisten i appen, men det vil ikke vise video. Hva er galt?

Det kan være flere årsaker til dette:

1. Kontroller LED indikatoren på kameraet for å se om det har kontakt med det trådløse nettverket ditt

2. Har telefonen dårlig nettilgang? Dersom du er i grenseland kan det bli problemer med å strømme sanntids bildestrøm fra kameraet

3. Dersom du har problemer med tilgangen til tross for at telefon og kamera er på samme nettverk, så kan det tyde på at WiFi signalet til kameraet er for dårlig.Kvaliteten på WiFi signalet kan ofte være en utfordring.

Her er noen tips for å forbedre kvaliteten på signalet mot kameraet:

- Sørg for at kameraet står fritt uten så mange gjenstander rundt seg

- Dersom nettverksrouteren eller kameraet har eksterne antenner; Sør for å rette disse mot hverandre.

- Plasser kameraet på et sted der signalstyrken er bedre

- Vurder å sette opp en mesh-node for å forbedre det trådløse nettverket ditt.